F.A.Q

Over Waste2power

Wat is Waste2power?

Waste2power is een onafhanelijk partij welke schakeld met bijna alle inzamelaars en energiebedrijven. Wij zijn een organisatie die de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven waarmaakt. Dit doen wij door de afvalinzameling en het energiegebruik van uw bedrijf zo efficiënt mogelijk in te richten. Wij regelen alle zaken omtrent uw afval en energie en geven tips over duurzame oplossingen binnen uw bedrijf.

Wat houdt klant zijn van Waste2power in?

Als klant van Waste2power maakt u gebruik van al onze services op het gebied van afvalinzameling en energieadvies. Als klant van Waste2power heeft u een all-in serviceabonnement voor deze onderdelen.

Energieadvies
Waste2power is uw partner in energieadvies. U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over uw energiegebruik en wij kunnen u helpen uw energieverbruik te verminderen. Daarnaast monitoren wij constant de energiemarkt, waardoor wij elk jaar het beste energiecontract uit de markt kunnen halen. Dit doen wij op onafhankelijke wijze en altijd in overleg met u.

Afvalinzameling
Waste2power geeft u advies over het zo efficiënt mogelijk scheiden van uw bedrijfsafval. Wij voeren een afvalscan uit en geven advies over, op welke vlakken er nog een kosten- en/of milieubesparing te behalen is. Samen met ons uitgebreide netwerk van afvalinzamelaars verzorgen wij uw volledige afvalinzameling.

Duurzaamheidsambities
Wij gaan met u in gesprek over de duurzaamheidsdoelstellingen voor uw bedrijf. Op basis hiervan stellen we samen een plan van aanpak op. Door het inzetten van ons grote netwerk kunnen we op korte termijn veel duurzaamheidsvoordelen voor u realiseren. Omdat dit voor elk bedrijf een passend advies op maat is, vertellen wij u hier graag meer over in een vrijblijvend gesprek. Vul ons contactformulier in om een afspraak te maken.

Moet ik betalen om klant te zijn van Waste2power?

Wanneer u besluit klant te worden van Waste2power sluit u een all-in servicecontract met ons af. Hier zijn kosten aan verbonden. In een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs worden deze kosten voor u inzichtelijk gemaakt.

Is Waste2power een energieleverancier of afvalverwerker?

Waste2power is zelf geen energieleverancier en ook geen afvalinzamelaar. Wij zijn een serviceorganisatie die al het geregel omtrent deze zaken uit handen neemt.  Wij regelen dus onder andere de overstap van energieleverancier voor u en zamelen uw bedrijfsafval in met behulp van onze aangesloten partners. Wij hebben een groot netwerk van energieleveranciers en afvalinzamelaars waar wij snel tussen kunnen schakelen in uw voordeel. Hierdoor kunnen wij u onafhankelijk advies geven en betaalt u altijd de meest voordelige prijs.

Wat is het werkgebied van Waste2power?

Waste2power werkt door heel Nederland. Omdat wij partners door het hele land hebben, kunnen wij onze diensten leveren aan bedrijven in heel Nederland.

Overstappen

Ik heb al een energieleverancier en een afvalinzamelaar

Geen probleem! Wanneer u wilt overstappen regelt Waste2power de overstap. Dit geldt voor zowel uw energiecontract als voor uw bedrijfsafvalcontract.

Moet ik het contract met mijn huidige energieleverancier bij overstappen opzeggen?

Het opzeggen van het contract bij uw huidige energieleverancier wordt door Waste2power geheel verzorgd. Vervolgens zal uw vorige leverancier u binnen twee maanden de eindnota sturen.

Moet ik het contract met mijn huidige afvalinzamelaar bij overstappen opzeggen?

Het opzeggen van het contract bij uw huidige afvalinzamelaar wordt door Waste2power geheel verzorgd. Vervolgens gaat het nieuwe contract vanaf de einddatum in.

Hoe wordt de overstap naar een nieuwe energieleverancier geregeld?

Eerst maken wij  op onafhankelijk wijze samen met u de juiste keuze voor een nieuwe energieleverancier.  Vervolgens ontvang u de overeenkomst per mail en/of per post. Na de daadwerkelijke switch aan het einde van de lopende overeenkomst dient u uw meterstanden door te geven aan de nieuwe energieleverancier. Deze zal hierom vragen door middel van een meterstandenkaart of per mail. Wanneer u over een slimme meter beschikt, worden de meterstanden automatisch uitgelezen.  Na 4 tot 6 weken ontvang u de eindnota van u vorige energieleverancier.

Hoe wordt de overstap naar een nieuwe afvalinzamelaar geregeld?

Ook wanneer u uw overeenkomst met een afvalinzamelaar wilt opzeggen om over te stappen naar de services van Waste2power, zeggen wij het oude contract voor u op.  U ontvangt vervolgens via de mail een nieuwe overeenkomst die u afsluit met Waste2power. Na de vervaldatum van uw oude afvalcontract, gaan de diensten van Waste2power in.

Waarom raden jullie aan over te stappen naar een nieuwe energieleverancier?

Sinds de liberalisering van de energiemarkt kunt u zelf kiezen voor een energieleverancier. Naast een prijsverschil kunt u uw keus ook baseren op basis van het type stroom (groene of grijze) die de leverancier biedt of eventueel kan bieden.

Het kan daarnaast ook zo zijn dat u een slechte ervaring heeft met uw huidige energieleverancier en dat u daarom op zoek bent naar een alternatief. Vergelijk samen met Waste2power de mogelijkheden om inzicht te krijgen in uw situatie.

Waarom raden jullie aan over te stappen naar een nieuwe afvalinzamelaar?

Waste2power heeft een groot netwerk aan afvalinzamelaars. Hierdoor kunnen wij voor al uw afvalstromen de beste inzamelaar inzetten. Deze inzamelaar rijdt de minste kilometers en kan de afvalsoort het beste verwerken. Soms betekent dit dat u voor verschillende afvalstromen ook verschillende inzamelaars heeft.

Ook kan het voorkomen dat u niet tevreden bent met uw huidige afvalinzamelaar, omdat er bijvoorbeeld te vaak wat mis gaat bij het inzamelen. Wanneer er via Waste2power iets mis gaat met de ledigingen, kunnen wij snel en makkelijk een andere partij inschakelen, zonder dat u daar hinder van zal ondervinden.

Is het overstappen naar een nieuwe energieleverancier of afvalinzamelaar gratis?

Ja, het kiezen voor een nieuwe energieleverancier of afvalinzamelaar is gratis. U moet dan wel eerst wachten totdat u contract is afgelopen, want anders moet u misschien een opzegvergoeding betalen.

Welke kosten wijzigen bij een overstap van energieleveranciers?

Als u overstapt van energieleverancier, wijzigen de leveringskosten. Leveringskosten bestaan uit een variabel en vast component. De variabele leveringskosten zijn de kosten voor de door uw verbruikte eenheden (kWh of m³) vermenigvuldigd met de uw overeengekomen leveringstarieven. De vaste leveringskosten zijn de kosten ongeacht de hoogte van uw verbruik. Dit werd voorheen vastrecht genoemd.

Welke kosten wijzigen bij een overstap van afvalinzamelaar?

De prijzen voor het inzamelen en verwerken van afval verschillen niet veel. De afvalstoffenheffing is wettelijk bepaald en is bij elke inzamelaar onderdeel van de vaste prijs. Gaat bij een afvalinzamelaar de prijs omhoog of omlaag, dan is dit hetzelfde bij alle andere inzamelaars. Waste2power kan echter wel na observatie van uw huidige inzamelingswijze een kostenbesparing realiseren door afval scheiding efficiënt in te zetten. Door middel van een gerichte afvalscan kunnen wij deze besparing vrijblijvend voor u presenteren.

Wat als ik via Waste2power overstap maar me later bedenk?

Nadat u een overstap heeft gemaakt ontvang u schriftelijk per post en/of per mail de overeenkomst. Wilt u toch niet overstappen? Dan kunt u de overeenkomst binnen 2 dagen kosteloos annuleren. Alle contracten via Waste2power hebben een looptijd van één jaar. Aan het einde van het jaar evalueren wij de overeenkomst en kunt u ervoor kiezen door te gaan met het huidige contract, of kiezen wij samen met u een nieuwe overeenkomst.

Naar welke energieleverancier kan ik via Waste2power overstappen?

U bent natuurlijk vrij om aan de hand van onze overzichten en informatie te kiezen voor iedere gewenste energieleverancier. Waste2power heeft voor de service echter gekozen om samen te werken met een aantal energieleveranciers. Deze leveranciers zijn geselecteerd op stabiele, scherpe en gezonde producten door de jaren heen. Daarbij zijn klachten over verwerking, service en bereikbaarheid ook meegenomen. Belangrijk: Alle informatie op onze website is objectief en niet gekleurd naar de aanbieders waarmee wij samenwerken. Wij blijven onafhankelijk als het gaat om de te leveren dienst.

Naar welke afvalinzamelaar kan ik via Waste2power overstappen?

Waste2power heeft een samenwerking met meer dan 50 afvalinzamelaars door het hele land. Hierdoor kunnen wij snel en makkelijk schakelen in uw voordeel. Wanneer u een serviceovereenkomst met Waste2power heeft, wordt het afval door ons geregeld. U maakt dan gebruik van de services van alle inzamelaars in ons netwerk. Wij hebben goede samenwerkingen met deze partijen, maar wij blijven onafhankelijk en niet gekleurd. Bent u niet tevreden over een inzamelaar? Dan schakelen we zonder problemen over naar een andere partij.

Mag ik overstappen naar een andere energieleverancier wanneer ik wil?

Met een opzegtermijn variërend van één tot zes maanden, kan de levering van stroom en gas worden opgezegd. Wel is het zo dat u bij een lopend contract met alle waarschijnlijkheid een opzegvergoeding dient te betalen aan u leverancier. Om dit te voorkomen kan Waste2power u adviseren.

Kan ik overstappen van energieleverancier als ik stadsverwarming heeft?

U kunt alleen overstappen voor uw stroomvoorziening. De leverancier die u voorziet van stadsverwarming is door uw gemeente vastgesteld.

Word ik (tijdelijk) afgesloten als ik overstap van energieleverancier?

Als u overstapt wordt u niet afgesloten van stroom en/of gas, omdat de overstap een administratieve handeling is. De netbeheerder zorgt voor de daadwerkelijke levering van stroom en gas en blijft dit doen ondanks u overstap. De nieuwe energieleverancier verzorgt de administratie voor u omtrent het termijnbedrag en jaarnota en koopt voor u stroom en gas in.

Als ik overstap moet ik dan de meterstanden opnemen?

Ja, als u besluit over te stappen van energieleverancier, dan dient u altijd de meterstanden door te geven aan de nieuwe leverancier. De energieleverancier stuurt u een meterstandenkaart of vraagt de meterstanden op per mail. Het is belangrijk om deze gelijk door te geven. Als de meterstanden niet op tijd zijn doorgegeven schatten ze uw meterstanden in. Dit kan nadelige gevolgen hebben. Ook is het aan te raden om van de doorgegeven meterstanden een kopie te bewaren, zodat u deze als bewijs heeft.

Wanneer u beschikt over een slimme meter, zal de nieuwe energieleverancier de meterstanden zelf uitlezen en hoeft u zelf niets te doen.

Ik moet met spoed een nieuwe energieleverancier aanvragen van mijn netbeheerder, hoe gaat dat?

Bij een spoedaanvraag kunt u ons altijd bellen voor advies. We kunnen u aanmelden bij een energieleverancier via een speciale procedure. Het kan zijn dat de energieleverancier u een borg vraagt, afhankelijk van de situatie waarvoor u een spoedaanvraag nodig heeft. De hoogte hiervan verschilt per leverancier.

Is er een beperking aan het wisselen van een energieleverancier?

Nee, er zit geen beperking aan het wisselen van een energieleverancier. U kunt zo vaak overstappen als u wenst. Wel dien u er rekening mee te houden hoelang uw contract nog loopt in verband met eventuele opzegvergoedingen bij voortijdig overstappen.

Is er een beperking aan het wisselen van een afvalinzamelaar?

Uw afvalinzameling wordt geregeld door Waste2power. Wij kunnen op elk gewenst moment schakelen tussen onze aangesloten partners. Dit kan dus zo vaak als dat nodig is.

Hoe lang duurt het wisselen van energieleverancier?

Het wisselen van energieleverancier kan afhankelijk van het huidige contract.  Op de overeenkomst staat altijd een einddatum vermeld. Vanaf deze datum start de nieuwe energieleverancier met de levering. Tot deze tijd levert de oude energieleverancier aan u.

Moet ik stroom en gas afnemen bij dezelfde energieleverancier?

Nee, u kunt als u dat wilt zowel u stroom als gas bij een verschillende energieleverancier afnemen. Niet alle leveranciers bieden overigens deze optie.

Energie algemeen

Kan ik bij iedere energieleverancier stroom en gas afnemen?

Ja, u kunt bij alle bestaande energieleveranciers energie afnemen.

Wij verzorgen op onafhankelijke wijze de beste keus bij een van de genoemde leveranciers, zodat u zeker weet dat het goed geregeld is.

Ik heb een klacht over mijn energieleverancier wat nu?

Als u een klacht heeft over uw energieleverancier kunt u contact opnemen met Waste2power om u bij te staan. Samen met u gaan we op zoek naar een passende oplossing. Wanneer er geen goede oplossing voor het probleem wordt gevonden is er nog de mogelijkheid om naar de Geschillencommissie Energie en Water te gaan. Ook in de overeenkomst die u met uw energieleverancier bent aangegaan kunt u achterhalen of deze is aangesloten bij deze geschillencommissie. Het kan ook voorkomen dat uw energieleverancier een regeling biedt waarmee u akkoord kunt gaan.

Waar let Waste2power op als er een verandering van energieleverancier wordt doorgevoerd?
  • De leveringskosten
  • Voorwaarden
  • Duur van het contract
  • Eventuele opzegvergoeding bij tussentijdse beeïndiging
  • Eventuele ‘verborgen’ kosten, zoals het in rekening brengen van extra kosten bij betaling per acceptgiro of bij een betalingsherinnering

Vervolgstappen van de overstap:

Uw nieuwe energieleverancier stuurt u een meterstandenformulier toe. Meestal kunt u de meterstand ook online doorgeven via de website van de energieleverancier.

De nieuwe energieleverancier laat u vervolgens weten hoeveel uw nieuwe termijnbedrag bedraagt. Dit is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van uw vestiging van de afgelopen jaren en op de overeengekomen leveringskosten.

Van uw oude energieleverancier ontvang u een eindnota.

Let op: bij KLEINVERBRUIK krijgt u een termijnbedrag die is afgestemd op uw totale historische jaarverbruik. In de zomermaanden betaalt u in verhouding tot de koude wintermaanden minder. Indien u overstapt in de wintermaanden, is de kans dat u moet bijbetalen groter dan in de zomermaanden. U betaalt echter nooit meer dan dat u heeft verbruikt. Bent u overgestapt voordat uw contract afloopt? Dan kan uw vorige energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen.

Let op: bij GROOTVERBRUIK krijgt u een afrekening per maand met de werkelijke gebruiken.

Wat is een klein verbruik aansluiting?

U heeft een kleinverbruik aansluiting als u alleen energierekeningen van uw energieleverancier ontvangt. Dit is zo bij alle consumenten en een deel van het mkb. U heeft dan:

Een elektriciteitsaansluiting van 3x80A (ampère)of minder.

Een gasaansluiting met een capaciteit van minder dan of gelijk aan 40 kubieke meter normaal per uur (40 m3/h).

Wat is een grootverbruik aansluiting?

U heeft een grootverbruik aansluiting als u naastenergierekeningen van uw energieleverancier ook maandelijks facturen van Liander ontvangt voor de kosten van het netbeheer. Dit is zo bij het mkb met zware aansluitingen en veel grootzakelijke ondernemingen. U heeft dan:

Een elektriciteitsaansluiting van meer dan 3x80A (ampère).

Een gasaansluiting met een capaciteit van meer dan 40 kubieke meter normaal per uur (40 m3/h).

Wat is een netbeheerder?

Dit is de beheerder van het netwerk waar u gebruik van maakt om de energie geleverd te krijgen van uw energieleverancier. Wie de netbeheerder is, hangt af van de vestigingsplaats. In Nederland zijn er zeven verschillende netbeheerders voor stroom en gas. U kunt bij de netbeheerder terecht voor vragen over de meter, het netwerk en eventueel voor wijzigingen aan de meter.

Hier vindt u de netbeheerbedrijven die in Nederland actief zijn voor elektriciteit en gas. U kunt hier opzoeken wie uw netbeheerder is voor stroom en gas.

Wat is een meetdiensten bedrijf?

Erkende meetbedrijven zijn verantwoordelijk voor de meetdiensten bij zakelijke grootverbruik aansluiting. Zij houden zich bezig met het beheer en onderhoud van gas- en elektriciteitsmeters. Een deel van de taken die vallen onder de meetdiensten zijn:

Het uitlezen van de energiemeter om het zakelijke gas- en stroomverbruik te registreren.

Het doorgeven van het energieverbruik aan de zakelijke energieleverancier en de netbeheerder

  • Verhuur en plaatsing van de energiemeter
  • Het onderhouden van de energiemeter
  • Storingen aan de energiemeter verhelpen

Voor kleinverbruikers van zakelijke energie verzorgt de netbeheerder de meetdiensten. Het is niet mogelijk om de meetdiensten bij een ander meetbedrijf onder te brengen. Één keer per jaar vraagt de leverancier om de meterstanden, zodat de jaarafrekening opgesteld kan worden. Indien uw bedrijf een slimme meter heeft, worden de meterstanden door de netbeheerder vanaf afstand uitgelezen, tenzij u heeft aangegeven hier geen toestemming voor te verlenen.

Kan ik zelf mijn netbeheerder kiezen?

Nee, de netbeheerder is regio gebonden. Uw vestigingsplaats is dus bepalend voor wie uw netbeheerder is. Het kan voorkomen dat u voor stroom een andere netbeheerder heeft dan voor gas. Er zijn namelijk netbeheerders die alleen het netwerk beheren voor gas en niet voor stroom en omgekeerd. Kijk op www.eancodeboek.nl om te zien wie de netbeheerder in uw regio is.

Wat is het verschil tussen groene en grijze stroom?

Groene stroom wordt opgewekt door duurzame energiebronnen, zoals wind, water, zon en biomassa. Groene stroom is minder belastend voor het milieu. Grijze stroom is opgewekt uit fossiele brandstoffen (gas en steenkool) en kernenergie. Als u kiest voor groene stroom, zorgt u ervoor dat er meer stroom op een milieuvriendelijke manier wordt opgewekt. De producent zorgt ervoor dat de groene stroom in het stroomnetwerk terecht komt. De stroom die u thuis ontvangt, is dus een mix van groene en grijze stroom. Het aandeel groene stroom wordt groter naarmate meer mensen kiezen voor groene stroom.

Bij sommige leveranciers wordt er voor groene energie een hoger leveringstarief per kWh gevraagd dan voor grijze stroom, of wordt er een vast bedrag per maand extra gevraagd. Niet alle leveranciers bieden overigens de mogelijkheid om te kiezen tussen groene of grijze stroom.

Wat moet ik regelen als er een verhuizing of uitbreiding gewenst is?

Als u gaat verhuizen dient u onder andere de energieleverancier hiervan op de hoogte te stellen. U kunt ervoor kiezen om het energiecontract naar uw nieuwe vestiging mee te nemen. Dit kan kosteloos. U kunt ook uw contract opzeggen en een nieuwe energieleverancier voor het nieuwe adres aanvragen. Let erop dat u voor uw oude adres mogelijk een boete moet betalen. Vervolgens geeft u de meterstanden door en ontvang u binnen 4 tot 6 weken uw eindnota. Wanneer u een slimme meter heeft, worden de meterstanden automatisch uitgelezen door de energieleverancier.

Is een dubbel stroomtarief interessant voor mij?

Vroeger was het verschil tussen een enkeltarief en een normaal/daltarief groot en leverde het veel op om met een dubbele meter veel tijdens de daluren te verbruiken. Tegenwoordig is het verschil kleiner geworden. Er zijn dan ook mensen die kiezen om een enkeltarief gehanteerd te krijgen, zodat ze ook overdag kunnen wassen etc. Wilt u weten of het normaal/daltarief nog wel nuttig is? Dan kunt u natuurlijk contact opnemen met Waste2power.

Wat is stadsverwarming?

Bij stadsverwarming wordt in plaats van gas restwarmte (van bijvoorbeeld de lokale industrie) gebruikt om u huis te verwarmen. Via een netwerk van leidingen ontvangt u warm water en warmte in uw vestiging. Bij blokverwarming wordt er een blok van warmte voorzien via een collectieve ketel.

Stel mijn energieleverancier gaat failliet. Wat gebeurt er dan?

Een eventueel faillissement van uw energieleverancier heeft geen gevolgen voor de levering van stroom en gas. De overheid heeft hiervoor namelijk een oplossing. De levering van energie gaat gewoon door. Een andere energieleverancier zal door de overheid worden ingeschakeld en de administratie overnemen. De netbeheerder zorgt ervoor dat u stroom en gas blijft ontvangen. Zodoende heeft u voldoende tijd om u bij een nieuwe leverancier aan te melden.

Bedrijfsafval algemeen

Welke afvalsoorten zamelen jullie in?

U kunt bij ons terecht voor alle afvalstromen. Van restafval tot chemisch afval en bouw- en sloop containers. Wanneer u niet zeker bent welke afvalstromen er allemaal kunnen worden gescheiden binnen uw bedrijf, komen wij graag vrijblijvend langs voor een afvalscan. Op basis hiervan kunnen wij een passend advies geven over uw afvalscheiding en inzameling. Afvalscan aanvragen? Vul ons contactformulier in.

Wie plaatst mijn afvalcontainers?

De chauffeur van Waste2power plaatst u container uiterlijk een week na het afsluiten van de serviceovereenkomst.

Wie haalt mijn afval op?

Uw container wordt geleegd door een afvalinzamelaar uit ons netwerk. Wij kijken per postcode welke afvalinzamelaar de minste kilometers hoeft te rijden en welke inzamelaar deze afvalsoort het beste kan verwerken. Op basis hiervan maken we de meest voordeligste en meest duurzame keuze. Het kan dus voorkomen dat verschillende afvalstromen door verschillende partijen worden geleegd. Hier merkt u als klant echter niks van, omdat u maar één factuur voor uw afval ontvangt.

Wat is het voordeel van mijn bedrijfsafval via Waste2power te regelen?

Wanneer u uw afvalzaken door Waste2power laat verzorgen, maakt u gebruik van ons grote netwerk van meer dan 50 inzamelaars door het hele land. Hierdoor kunnen we voor alle afvalsoorten een geschikte inzamelaar vinden en kunnen we makkelijk schakelen in uw voordeel.  Wanneer u veel verschillende afvalsoorten heeft en hiervoor zelf een inzamelaar zoekt, komt u vaak terecht bij verschillende inzamelaars. Via Waste2power heeft u één contactpersoon en één factuur voor al uw afvalstromen.

Hoelang duurt het voordat mijn container wordt geplaatst?

Wanneer u een overeenkomst afsluit met Waste2power wordt uw container binnen één week geplaatst.

U kunt de vaste leveringskosten zien als vaste abonnementskosten die u afdraagt aan de energieleverancier voor de afname voor stroom en gas, dit doet u maandelijks. De hoogte hiervan mag de leverancier zelf bepalen. Er zijn energieleveranciers die relatief een hoog bedrag hiervoor hanteren en relatief lage leveringstarieven voor stroom en/of gas. Dit kan interessant zijn als u een hoog verbruik heeft. Heeft u relatief een laag verbruik, dan kan het interessanter voor u zijn om te kiezen voor een leverancier met lage vaste leveringskosten. Let daarom bij het vergelijken altijd goed op zowel de vaste leveringskosten als op het leveringstarief voor stroom en gas.

Vaste leveringskosten worden o.a. vastrecht genoemd.

Waar wordt mijn container geplaatst?

De container wordt geplaatst op een plek naar keuze en waar er plek is binnen uw bedrijf.

Moet ik aanwezig zijn als mijn container wordt geplaatst?

 

Nee, wanneer uw bedrijf toegankelijk is, hoeft u niet zelf aanwezig te zijn bij het plaatsen van de container.

Wanneer wordt mijn container geleegd?

Hoe vaak uw container wordt geleegd spreekt u af met Waste2power. Dit is mogelijk van 3x per week tot 1 keer maand. Nadat uw container geplaatst is ontvangt u van ons een afvalkalender met de ledigingsdagen. Wanneer wij een keer niet kunnen legen in verband met een feestdag, krijgt u daar bericht over.

 

 

Mijn container is vol, wat moet ik doen?

Wanneer uw container al vol is en het wachten op de lediging volgens de afvalkalender te lang duurt, kunt u bij onze klantenservice een extra lediging aanvragen. De kosten voor deze lediging verschillen per afvalsoort.

Ik heb meer afval dan normaal, kan ik een extra container krijgen?

Jazeker, neem dan even contact op met onze klantenservice. Wij regelen dan zo snel mogelijk een nieuwe container voor u.

Wat gebeurt er met het opgehaalde afval?

Al het afval wordt waar mogelijk gerecycled tot nieuwe grondstof. Wanneer afval niet meer kan worden gerecycled wordt het verbrand in een hoog rendement energiecentrale. Hier wordt het afval omgezet in duurzame energie. Wanneer u een overeenkomst heeft via Waste2power wordt de opbrengst van deze energieterugwinning teruggerekend op uw energiefactuur, voor maximaal voordeel.

Ik ben niet tevreden over mijn afvalinzameling, waar kan ik terecht?

Is er iets mis gegaan met uw afvalinzameling? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice, om uw klacht door te geven. Wij lossen het probleem dan zo snel mogelijk voor u op.

Energietarieven

Van wie krijg ik de energie nota?

U krijgt de energienota rechtstreeks van de energieleverancier. Waste2power controleert deze jaarlijks voor en met u.

Uit welke kosten bestaat de energienota?

De energienota bestaat uit meerdere onderdelen. Hieronder hebben wij de onderdelen apart van elkaar voor u genoteerd.

– Variabele leveringskosten

– Overheidsheffingen

– Vaste leveringskosten

– Vermindering energiebelasting

– Netbeheerkosten

– Btw

Ik heb een hoge energierekening. Hoe kan dit?

De reden waarom uw energienota hoger is dan voorheen kan komen vanwege de onderstaande oorzaken:

De aanschaf van nieuwe apparaten of uitbreiding van koel of verwarmingselementen.

Meterstanden welke niet goed zijn opgenomen of verwerkt. U kunt controleren of deze goed zijn overgenomen op de jaarnota.

Gaat de afrekening over meer dan één jaar? Vooral dubbele wintermaanden zorgen voor een hogere gasnota.

Bent u afgelopen jaar verhuisd en is hierdoor uw termijnbedrag veranderd?

Is de hoogte van uw mijn termijnbedrag verlaagd?

Voor groot verbruikaansluiting, welke per maand worden afgerekend, worden in de eerste maanden de staffels tav de overheidsheffing doorlopen. Daarom kan de factuur vanaf januari veel hoger zijn dan de afgelopen maanden. Tevens kan de verandering van overheidsheffingen nadelig veranderd zijn.

Wat zijn vaste leveringskosten?

U kunt de vaste leveringskosten zien als vaste abonnementskosten die u afdraagt aan de energieleverancier voor de afname voor stroom en gas. Dit doet u maandelijks. De hoogte hiervan mag de leverancier zelf bepalen. Er zijn energieleveranciers die relatief een hoog bedrag hiervoor hanteren en relatief lage leveringstarieven voor stroom en/of gas. Dit kan interessant zijn als u een hoog verbruik heeft. Heeft u relatief een laag verbruik, dan kan het interessanter voor jou zijn om te kiezen voor een leverancier met lage vaste leveringskosten. Let daarom bij het vergelijken altijd goed op zowel de vaste leveringskosten als op het leveringstarief voor stroom en gas.

Vaste leveringskosten worden o.a. vastrecht genoemd.

Welk percentage van de energierekening bestaat uit leveringskosten?

Dit is afhankelijk hoeveel u verbruikt. Beneden de 10000 kWh kunt u uitgaan van bijna de helft.

Bij een grotere verbruik van meer dan 10000 en minder dan 40.000 is dit nog 1/3 deel.

Bij meer dan 40000 kWh verbruik is deze percentage afhankelijk van de meer verbruik tov de 40000 kWh.

Wat zijn overheidsheffingen?

Onder overheidsheffingen vallen energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het zijn heffingen die de energieleverancier u in rekening brengt en worden afgedragen aan de Belastingdienst.

– Variabele leveringskosten

– Overheidsheffingen

– Vaste leveringskosten

– Vermindering energiebelasting

– Netbeheerkosten

– Btw

Wat is regiotoeslag gas?

Hoeveel u voor gas betaalt wordt medebepaald door uw vestigingsplaats en energieleverancier. U betaalt meer voor het transport voor gas naarmate u verder van het belangrijkste gaswinningsgebied gevestigd bent. Het gaswinningsgebied bevindt zich in Slochteren (Groningen). Hoe verder u van Slochteren gevestigd bent hoe hoger de regiotoeslag gas wordt. Het gas wordt namelijk vervoerd via het netwerk, dit doet de netbeheerder. De gashandelaar Gasterra heeft Nederland in tien verschillende regio’s verdeeld en per regio berekend hoeveel het vervoer voor gas kost. Maar de energieleveranciers mogen zelf bepalen of ze de toeslag aan u berekenen en verhogen of verlagen. Let echter altijd goed op. Er zijn leveranciers die de regiotoeslag gas niet berekenen of er een laag bedrag voor berekenen, maar wel een hoog leveringstarief per m³ gas hebben waardoor de prijs hoger kan liggen dan bij een energieleverancier welke een hoger regiotoeslag gas hanteert maar lagere leveringstarief per m³ gas. Het is daarom altijd verstandig om bij het vergelijken goed te kijken naar de totaalprijs per m³.

 

Of de tarieven van regiotoeslag en leveringstarieven van energieleveranciers redelijk zijn wordt gecontroleerd door de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM). Bekijk hieronder de indeling van de regio’s voor gas.

 

Gasregio's nederland

Het gaswinningsgebied bevindt zich in Slochteren (Groningen). Hoe verder u van Slochteren gevestigd bent hoe hoger de regiotoeslag gas wordt. Het gas wordt namelijk vervoerd via het netwerk, dit doet de netbeheerder. De gashandelaar Gasterra heeft Nederland in tien verschillende regio’s verdeeld zoals op onderstaande kaart kan worden afgelezen.

Wat is energiebelasting?

Over elke gebruikt kilowattuur(kWh) stroom en kubieke meter (m3) gas betaalt u energiebelasting. De overheid heeft deze heffing in 1996 ingevoerd, om te stimuleren dat er bewuster en zuiniger met energie wordt omgegaan. U betaalt energiebelasting aan uw energieleverancier en die draagt het voor u af aan de Belastingdienst. De energiebelasting bedraagt in 2019 voor stroom € 0,1193 per kWh, inclusief btw bij een verbruik tot 10.000 kWh. Voor gas is het tarief € 0,3547 per m3 inclusief btw bij een verbruik tot 170.000 m3. Energiebelasting wordt tegenwoordig samen met Opslag Duurzame Energie overheidsheffingen genoemd.

 

Wat is ODE (Opslag Duurzame Energie)?

Per 1 januari 2013 is er een nieuwe energieheffing ingevoerd, namelijk Opslag Duurzame Energie (ODE). De overheid heeft deze heffing ingevoerd om de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE+) te financieren. Bij deze heffing betaalt u per gebruikte m3 en kWh aan uw energieleverancier, ongeacht of u groene of grijze stroom afneemt. De leverancier draagt dit voor u af aan de Belastingdienst. De hoogte van ODE in 2019 is € 0,0189 per kWh stroom exclusief btw en € 0,0524 per m3 gas exclusief btw. Dit bedrag wordt door de overheid elk jaar verhoogd. Tegenwoordig wordt Opslag Duurzame Energie samen met energiebelasting overheidsheffingen genoemd. 

Wat is vermindering energiebelasting?

 

De overheid wil graag dat we bewust en zuinig met energie omgaan. Iedereen heeft echter een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te leven. Daarom heeft de overheid vermindering energiebelasting bedacht. Dit is een korting die wordt verrekend met de energiekosten. In 2019 bedraagt de vermindering energiebelasting € 311,62 inclusief btw. Voorheen werd vermindering energiebelasting heffingskorting genoemd.

Wat is een termijnbedrag?

Elke maand betaalt u een bedrag aan uw energieleverancier. Officieel wordt dit bedrag het termijnbedrag genoemd. Dit is een maandelijks voorschot op de uiteindelijke jaarafrekening. Voorheen werd dit ook wel voorschotnota genoemd.

Na een jaar bekijkt de energieleverancier wat uw daadwerkelijke verbruikskosten zijn. Deze gegevens vindt u terug op uw jaarnota. De betaalde termijnbedragen worden vervolgens verrekend met de daadwerkelijke kosten. Als u te veel heeft betaald, dan krijg u geld terug. Als u te veel heeft verbruikt, dan moet u bijbetalen.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag bijstellen?

U kunt zelf uw termijnbedrag aanpassen als u verwacht meer of minder te verbruiken. Hiervoor kunt u contact opnemen met de energieleverancier. Kijk hier voor de contactgegevens van de leveranciers. Let wel op, als u minder aan termijnbedragen heeft betaald dan dat u in een jaar heeft verbruikt dan moet u bijbetalen op de jaarnota. Indien u meer aan termijnbedragen heeft betaald dan dat u heeft verbruikt krijg u het verschil terug van de energieleverancier.

De energieleverancier kan ook het termijnbedrag ook tussentijds aanpassen, bijvoorbeeld bij verhogingen van het btw en overheidsheffingen of bij een variabel contract als de energieprijzen meer stijgen dan verwacht. Om een variabel contract te voorkomen helpt Waste2power u met de continuering van huidige overeenkomsten.

Bij sommige leveranciers wordt er voor groene energie een hoger leveringstarief per kWh gevraagd dan voor grijze stroom, of wordt er een vast bedrag per maand extra gevraagd. Niet alle leveranciers bieden overigens de mogelijkheid om te kiezen tussen groene of grijze stroom.

Waarover betaal ik btw?

De belasting toegevoegde waarde wordt berekend over de gehele energienota, dus over de leveringskosten, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en over de netbeheerkosten. Btw bedraagt voor energie 21% van alle kosten.

Ik heb een dubbele meter, wanneer gaat het lagere tarief in?

Bij een dubbele meter kunt u een normaaltarief en daltarief gehanteerd krijgen.

In Nederland geldt het daltarief op werkdagen tussen 23.00 uur ‘s avonds en 7.00 uur ‘s ochtends, alle uren in het weekend en op Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag.

Bij een grootverbruik aansluiting met veel gebruik volume (>1 miljoen kWh) kan een piek en dal optimalisatie worden doorgevoerd, hierover informeert Waste2power u graag.

Ik heb de eindnota ontvangen en moet een bedrag moet bijbetalen. Hoe kan dat?

De oude energieleverancier kijkt bij de eindnota naar het daadwerkelijke verbruik van stroom en/of gas en de termijnbedragen die u heeft betaald sinds de laatste jaarnota. Heeft u te veel betaald, dan krijg u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen. Het bijbetalen staat los van het feit dat u gaat overstappen.

 

Het bedrag op de eindnota is nooit meer dan wat u heeft verbruikt. In de zomermaanden betaal u overigens in verhouding tot de koude wintermaanden minder. Indien u een jaarnota na de zomer heeft ontvangen en overstapt in de wintermaanden, is de kans dat u moet bijbetalen op de eindrekening groter dan in de zomermaanden

 

Bij een groot verbruik aansluiting is bovenstaande niet van toepassing

Wat is het verschil tussen vaste en variabele leveringstarief?

Bij een vast contract staat het leveringstarief (per m³ en kWh) en de vaste leveringskosten (voorheen vastrecht genoemd) gedurende de contractperiode vast en dit kan tussentijds niet gewijzigd worden. Bij een variabel contract zal het leveringstarief (per m³ en kWh) veranderen. Dit houdt in dat de prijzen gedurende het contract kan dalen bij prijsverlagingen en kan stijgen bij prijsverhogingen. De leverancier mag de leveringstarieven aanpassen naar eigen inzicht. Als u kiest voor een variabel contract, houd er dan rekening mee dat uw kosten wijzigen als de leveringstarieven worden aangepast.

De netbeheerkosten, de hoogte van btw en de overheidsheffingen kunnen zowel bij een vast contract als bij een variabel contract wél binnen de contractperiode gewijzigd worden. Deze prijzen worden namelijk bepaald door de netbeheerder en de overheid.

Mijn meterstanden wijken af van de nota, hoe kan dit?

Uw energieleverancier stuurt u een meterstandenformulier toe zodat u de meterstanden kunt doorgeven. Tegenwoordig biedt vrijwel elke energieleverancier u de mogelijkheid dit online door te geven via een daarvoor bestemde website. Indien de energieleverancier niet tijdig de meterstanden van u heeft ontvangen, schatten zij dit zelf in met als mogelijk gevolg dat uw meterstand afwijkt.

 

Bij een grootverbruik aansluiting worden de gebruikers gegevens geregistreerd door een meetbedrijf. Mocht hier iets volgens u niet goed zijn kunt u contact opnemen met uw meetbedrijf of contact leggen met Waste2power, wij helpen u graag.

Ik ben het oneens met mijn nota, wat kan ik doen?

Als u een klacht heeft over u meterstanden of nota dan dien u eerst schriftelijk uw klacht voor te leggen aan u huidige energieleverancier. Mocht u er vervolgens niet uitkomen met u energieleverancier dan kunt u contact opnemen met Waste2power om u bij te staan. Mocht dit niet afdoende zijn is er nog de mogelijkheid om naar de Geschillencommissie Energie en Water te gaan. Ook in de overeenkomst die u met uw energieleverancier bent aangegaan kunt u achterhalen of deze is aangesloten bij deze geschillencommissie. Het kan ook voorkomen dat u energieleverancier een regeling aanbiedt waarmee u akkoord kunt gaan.

Kosten bedrijfsafval

Waaruit bestaan de kosten bij bedrijfsafval?

De prijs van bedrijfsafval is afhankelijk van verschillende factoren. Elke afvalsoort heeft namelijk een andere prijs. Dit heeft te maken met de kosten voor het verwerken van het afval. Ook de hoeveelheid van het afval en dus de grootte van de container speelt mee in de kosten. Het plaatsen van rolcontainers is altijd gratis. Daarna betaalt u per maand of kwartaal voor de uitgevoerde ledigingen.

Van wie krijg ik mijn factuur?

Ondanks dat er verschillende partijen worden ingezet voor het legen van de containers, krijgt u één factuur via Waste2power.

Mijn factuur klopt niet, wat moet ik doen?

Klopt er iets niet op uw factuur? Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice. Wij zullen dan samen naar uw factuur kijken en eventuele fouten direct oplossen.

Ik wil graag met iemand spreken over mijn betalingen, bij wie kan ik terecht?

Neem contact op met onze klantenservice. Zij staan u graag te woord en beantwoorden al uw vragen.

Over onze diensten

Energieterugwinning

Wanneer uw bedrijfsafval niet meer kan worden gescheiden, wordt het als restafval afgevoerd. Dit wordt verbrand in een hoogrendement afvalenergiecentrale. De energie die hierbij vrijkomt wordt weer terug gebracht in de het net. 

Bedrijfsafval inzamelen

Waste2power zamelt uw bedrijfsafval op een efficiënte manier in. Hierbij bekijken wij per postcode en per afvalsoort welke inzamelaar dit het beste kan verwerken. Zij rijden bij inzameling de kortste route en kunnen het afval het best recyclen.

Afval scheiden

Hoe goed scheidt u uw bedrijfsafval? Vaak kan er meer afval gescheiden worden ingezameld dan dat u denkt. Wij nemen uw huidige inzameling onder de loep en geven advies over waar er een kosten- en/of milieubesparing kan plaatsvinden.

Wist u dat restafval de duurste afvalsoort om af te voeren? Herbruikbare afvalstromen, waaronder papier en karton, zijn een stuk goedkoper om in te zamelen. Door de opbrengst van deze afvalsoorten kunnen de kosten voor het inzamelen en het verwerken omlaag. Daarnaast houd je door afvalscheiding de restafvalstroom kleiner, waardoor je maandelijks minder zult betalen voor afvalinzameling.

Advies energiecontract

Bij het afsluiten van een energiecontract moet u met veel dingen rekening houden. Wij helpen u graag met onze jarenlange kennis om de meest duurzame en meest voordelige aanbieder te vinden.

Over Waste2power

Wat is Waste2power?

Waste2power is een samenwerkingsverband tussen Wastenet inzameling en Savelab Energieadvies. Wij zijn een organisatie die de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven waarmaakt. Dit doen wij door de afvalinzameling en het energiegebruik van uw bedrijf zo efficiënt mogelijk in te richten. Wij regelen alle zaken omtrent uw afval en energie en geven tips over duurzame oplossingen binnen uw bedrijf.

Wat houdt klant zijn van Waste2power in?

Als klant van Waste2power maakt u gebruik van al onze services op het gebied van afvalinzameling en energieadvies. Als klant van Waste2power heeft u een all-in serviceabonnement voor deze onderdelen.

Energieadvies
Waste2power is uw partner in energieadvies. U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over uw energiegebruik en wij kunnen u helpen uw energieverbruik te verminderen. Daarnaast monitoren wij constant de energiemarkt, waardoor wij elk jaar het beste energiecontract uit de markt kunnen halen. Dit doen wij op onafhankelijke wijze en altijd in overleg met u.

Afvalinzameling
Waste2power geeft u advies over het zo efficiënt mogelijk scheiden van uw bedrijfsafval. Wij voeren een afvalscan uit en geven advies over, op welke vlakken er nog een kosten- en/of milieubesparing te behalen is. Samen met ons uitgebreide netwerk van afvalinzamelaars verzorgen wij uw volledige afvalinzameling.

Duurzaamheidsambities
Wij gaan met u in gesprek over de duurzaamheidsdoelstellingen voor uw bedrijf. Op basis hiervan stellen we samen een plan van aanpak op. Door het inzetten van ons grote netwerk kunnen we op korte termijn veel duurzaamheidsvoordelen voor u realiseren. Omdat dit voor elk bedrijf een passend advies op maat is, vertellen wij u hier graag meer over in een vrijblijvend gesprek. Vul ons contactformulier in om een afspraak te maken.

Moet ik betalen om klant te zijn van Waste2power?

Wanneer u besluit klant te worden van Waste2power sluit u een all-in servicecontract met ons af. Hier zijn kosten aan verbonden. In een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs worden deze kosten voor u inzichtelijk gemaakt.

Is Waste2power een energieleverancier of afvalverwerker?

Waste2power is zelf geen energieleverancier en ook geen afvalinzamelaar. Wij zijn een serviceorganisatie die al het geregel omtrent deze zaken uit handen neemt.  Wij regelen dus onder andere de overstap van energieleverancier voor u en zamelen uw bedrijfsafval in met behulp van onze aangesloten partners. Wij hebben een groot netwerk van energieleveranciers en afvalinzamelaars waar wij snel tussen kunnen schakelen in uw voordeel. Hierdoor kunnen wij u onafhankelijk advies geven en betaalt u altijd de meest voordelige prijs.

Wat is het werkgebied van Waste2power?

Waste2power werkt door heel Nederland. Omdat wij partners door het hele land hebben, kunnen wij onze diensten leveren aan bedrijven in heel Nederland.

Overstappen

Ik heb al een energieleverancier en een afvalinzamelaar

Geen probleem! Wanneer u wilt overstappen regelt Waste2power de overstap. Dit geldt voor zowel uw energiecontract als voor uw bedrijfsafvalcontract.

Moet ik het contract met mijn huidige energieleverancier bij overstappen opzeggen?

Het opzeggen van het contract bij uw huidige energieleverancier wordt door Waste2power geheel verzorgd. Vervolgens zal uw vorige leverancier u binnen twee maanden de eindnota sturen.

Moet ik het contract met mijn huidige afvalinzamelaar bij overstappen opzeggen?

Het opzeggen van het contract bij uw huidige afvalinzamelaar wordt door Waste2power geheel verzorgd. Vervolgens gaat het nieuwe contract vanaf de einddatum in.

Hoe wordt de overstap naar een nieuwe energieleverancier geregeld?

Eerst maken wij  op onafhankelijk wijze samen met u de juiste keuze voor een nieuwe energieleverancier.  Vervolgens ontvang u de overeenkomst per mail en/of per post. Na de daadwerkelijke switch aan het einde van de lopende overeenkomst dient u uw meterstanden door te geven aan de nieuwe energieleverancier. Deze zal hierom vragen door middel van een meterstandenkaart of per mail. Wanneer u over een slimme meter beschikt, worden de meterstanden automatisch uitgelezen.  Na 4 tot 6 weken ontvang u de eindnota van u vorige energieleverancier.

Hoe wordt de overstap naar een nieuwe afvalinzamelaar geregeld?

Ook wanneer u uw overeenkomst met een afvalinzamelaar wilt opzeggen om over te stappen naar de services van Waste2power, zeggen wij het oude contract voor u op.  U ontvangt vervolgens via de mail een nieuwe overeenkomst die u afsluit met Waste2power. Na de vervaldatum van uw oude afvalcontract, gaan de diensten van Waste2power in.

Waarom raden jullie aan over te stappen naar een nieuwe energieleverancier?

Sinds de liberalisering van de energiemarkt kunt u zelf kiezen voor een energieleverancier. Naast een prijsverschil kunt u uw keus ook baseren op basis van het type stroom (groene of grijze) die de leverancier biedt of eventueel kan bieden.

Het kan daarnaast ook zo zijn dat u een slechte ervaring heeft met uw huidige energieleverancier en dat u daarom op zoek bent naar een alternatief. Vergelijk samen met Waste2power de mogelijkheden om inzicht te krijgen in uw situatie.

Waarom raden jullie aan over te stappen naar een nieuwe afvalinzamelaar?

Waste2power heeft een groot netwerk aan afvalinzamelaars. Hierdoor kunnen wij voor al uw afvalstromen de beste inzamelaar inzetten. Deze inzamelaar rijdt de minste kilometers en kan de afvalsoort het beste verwerken. Soms betekent dit dat u voor verschillende afvalstromen ook verschillende inzamelaars heeft.

Ook kan het voorkomen dat u niet tevreden bent met uw huidige afvalinzamelaar, omdat er bijvoorbeeld te vaak wat mis gaat bij het inzamelen. Wanneer er via Waste2power iets mis gaat met de ledigingen, kunnen wij snel en makkelijk een andere partij inschakelen, zonder dat u daar hinder van zal ondervinden.

Is het overstappen naar een nieuwe energieleverancier of afvalinzamelaar gratis?

Ja, het kiezen voor een nieuwe energieleverancier of afvalinzamelaar is gratis. U moet dan wel eerst wachten totdat u contract is afgelopen, want anders moet u misschien een opzegvergoeding betalen.

Welke kosten wijzigen bij een overstap van energieleveranciers?

Als u overstapt van energieleverancier, wijzigen de leveringskosten. Leveringskosten bestaan uit een variabel en vast component. De variabele leveringskosten zijn de kosten voor de door uw verbruikte eenheden (kWh of m³) vermenigvuldigd met de uw overeengekomen leveringstarieven. De vaste leveringskosten zijn de kosten ongeacht de hoogte van uw verbruik. Dit werd voorheen vastrecht genoemd.

Welke kosten wijzigen bij een overstap van afvalinzamelaar?

De prijzen voor het inzamelen en verwerken van afval verschillen niet veel. De afvalstoffenheffing is wettelijk bepaald en is bij elke inzamelaar onderdeel van de vaste prijs. Gaat bij een afvalinzamelaar de prijs omhoog of omlaag, dan is dit hetzelfde bij alle andere inzamelaars. Waste2power kan echter wel na observatie van uw huidige inzamelingswijze een kostenbesparing realiseren door afval scheiding efficiënt in te zetten. Door middel van een gerichte afvalscan kunnen wij deze besparing vrijblijvend voor u presenteren.

Wat als ik via Waste2power overstap maar me later bedenk?

Nadat u een overstap heeft gemaakt ontvang u schriftelijk per post en/of per mail de overeenkomst. Wilt u toch niet overstappen? Dan kunt u de overeenkomst binnen 2 dagen kosteloos annuleren. Alle contracten via Waste2power hebben een looptijd van één jaar. Aan het einde van het jaar evalueren wij de overeenkomst en kunt u ervoor kiezen door te gaan met het huidige contract, of kiezen wij samen met u een nieuwe overeenkomst.

Naar welke energieleverancier kan ik via Waste2power overstappen?

U bent natuurlijk vrij om aan de hand van onze overzichten en informatie te kiezen voor iedere gewenste energieleverancier. Waste2power heeft voor de service echter gekozen om samen te werken met een aantal energieleveranciers. Deze leveranciers zijn geselecteerd op stabiele, scherpe en gezonde producten door de jaren heen. Daarbij zijn klachten over verwerking, service en bereikbaarheid ook meegenomen. Belangrijk: Alle informatie op onze website is objectief en niet gekleurd naar de aanbieders waarmee wij samenwerken. Wij blijven onafhankelijk als het gaat om de te leveren dienst.

Naar welke afvalinzamelaar kan ik via Waste2power overstappen?

Waste2power heeft een samenwerking met meer dan 50 afvalinzamelaars door het hele land. Hierdoor kunnen wij snel en makkelijk schakelen in uw voordeel. Wanneer u een serviceovereenkomst met Waste2power heeft, wordt het afval door ons geregeld. U maakt dan gebruik van de services van alle inzamelaars in ons netwerk. Wij hebben goede samenwerkingen met deze partijen, maar wij blijven onafhankelijk en niet gekleurd. Bent u niet tevreden over een inzamelaar? Dan schakelen we zonder problemen over naar een andere partij.

Mag ik overstappen naar een andere energieleverancier wanneer ik wil?

Met een opzegtermijn variërend van één tot zes maanden, kan de levering van stroom en gas worden opgezegd. Wel is het zo dat u bij een lopend contract met alle waarschijnlijkheid een opzegvergoeding dient te betalen aan u leverancier. Om dit te voorkomen kan Waste2power u adviseren.

Kan ik overstappen van energieleverancier als ik stadsverwarming heeft?

U kunt alleen overstappen voor uw stroomvoorziening. De leverancier die u voorziet van stadsverwarming is door uw gemeente vastgesteld.

Word ik (tijdelijk) afgesloten als ik overstap van energieleverancier?

Als u overstapt wordt u niet afgesloten van stroom en/of gas, omdat de overstap een administratieve handeling is. De netbeheerder zorgt voor de daadwerkelijke levering van stroom en gas en blijft dit doen ondanks u overstap. De nieuwe energieleverancier verzorgt de administratie voor u omtrent het termijnbedrag en jaarnota en koopt voor u stroom en gas in.

Als ik overstap moet ik dan de meterstanden opnemen?

Ja, als u besluit over te stappen van energieleverancier, dan dient u altijd de meterstanden door te geven aan de nieuwe leverancier. De energieleverancier stuurt u een meterstandenkaart of vraagt de meterstanden op per mail. Het is belangrijk om deze gelijk door te geven. Als de meterstanden niet op tijd zijn doorgegeven schatten ze uw meterstanden in. Dit kan nadelige gevolgen hebben. Ook is het aan te raden om van de doorgegeven meterstanden een kopie te bewaren, zodat u deze als bewijs heeft.

Wanneer u beschikt over een slimme meter, zal de nieuwe energieleverancier de meterstanden zelf uitlezen en hoeft u zelf niets te doen.

Ik moet met spoed een nieuwe energieleverancier aanvragen van mijn netbeheerder, hoe gaat dat?

Bij een spoedaanvraag kunt u ons altijd bellen voor advies. We kunnen u aanmelden bij een energieleverancier via een speciale procedure. Het kan zijn dat de energieleverancier u een borg vraagt, afhankelijk van de situatie waarvoor u een spoedaanvraag nodig heeft. De hoogte hiervan verschilt per leverancier.

Is er een beperking aan het wisselen van een energieleverancier?

Nee, er zit geen beperking aan het wisselen van een energieleverancier. U kunt zo vaak overstappen als u wenst. Wel dien u er rekening mee te houden hoelang uw contract nog loopt in verband met eventuele opzegvergoedingen bij voortijdig overstappen.

Is er een beperking aan het wisselen van een afvalinzamelaar?

Uw afvalinzameling wordt geregeld door Waste2power. Wij kunnen op elk gewenst moment schakelen tussen onze aangesloten partners. Dit kan dus zo vaak als dat nodig is.

Hoe lang duurt het wisselen van energieleverancier?

Het wisselen van energieleverancier kan afhankelijk van het huidige contract.  Op de overeenkomst staat altijd een einddatum vermeld. Vanaf deze datum start de nieuwe energieleverancier met de levering. Tot deze tijd levert de oude energieleverancier aan u.

Moet ik stroom en gas afnemen bij dezelfde energieleverancier?

Nee, u kunt als u dat wilt zowel u stroom als gas bij een verschillende energieleverancier afnemen. Niet alle leveranciers bieden overigens deze optie.

Energie algemeen

Kan ik bij iedere energieleverancier stroom en gas afnemen?

Ja, u kunt bij alle bestaande energieleveranciers energie afnemen.

Wij verzorgen op onafhankelijke wijze de beste keus bij een van de genoemde leveranciers, zodat u zeker weet dat het goed geregeld is.

Ik heb een klacht over mijn energieleverancier wat nu?

Als u een klacht heeft over uw energieleverancier kunt u contact opnemen met Waste2power om u bij te staan. Samen met u gaan we op zoek naar een passende oplossing. Wanneer er geen goede oplossing voor het probleem wordt gevonden is er nog de mogelijkheid om naar de Geschillencommissie Energie en Water te gaan. Ook in de overeenkomst die u met uw energieleverancier bent aangegaan kunt u achterhalen of deze is aangesloten bij deze geschillencommissie. Het kan ook voorkomen dat uw energieleverancier een regeling biedt waarmee u akkoord kunt gaan.

Waar let Waste2power op als er een verandering van energieleverancier wordt doorgevoerd?
  • De leveringskosten
  • Voorwaarden
  • Duur van het contract
  • Eventuele opzegvergoeding bij tussentijdse beeïndiging
  • Eventuele ‘verborgen’ kosten, zoals het in rekening brengen van extra kosten bij betaling per acceptgiro of bij een betalingsherinnering

Vervolgstappen van de overstap:

Uw nieuwe energieleverancier stuurt u een meterstandenformulier toe. Meestal kunt u de meterstand ook online doorgeven via de website van de energieleverancier.

De nieuwe energieleverancier laat u vervolgens weten hoeveel uw nieuwe termijnbedrag bedraagt. Dit is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van uw vestiging van de afgelopen jaren en op de overeengekomen leveringskosten.

Van uw oude energieleverancier ontvang u een eindnota.

Let op: bij KLEINVERBRUIK krijgt u een termijnbedrag die is afgestemd op uw totale historische jaarverbruik. In de zomermaanden betaalt u in verhouding tot de koude wintermaanden minder. Indien u overstapt in de wintermaanden, is de kans dat u moet bijbetalen groter dan in de zomermaanden. U betaalt echter nooit meer dan dat u heeft verbruikt. Bent u overgestapt voordat uw contract afloopt? Dan kan uw vorige energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen.

Let op: bij GROOTVERBRUIK krijgt u een afrekening per maand met de werkelijke gebruiken.

Wat is een klein verbruik aansluiting?

U heeft een kleinverbruik aansluiting als u alleen energierekeningen van uw energieleverancier ontvangt. Dit is zo bij alle consumenten en een deel van het mkb. U heeft dan:

Een elektriciteitsaansluiting van 3x80A (ampère)of minder.

Een gasaansluiting met een capaciteit van minder dan of gelijk aan 40 kubieke meter normaal per uur (40 m3/h).

Wat is een grootverbruik aansluiting?

U heeft een grootverbruik aansluiting als u naastenergierekeningen van uw energieleverancier ook maandelijks facturen van Liander ontvangt voor de kosten van het netbeheer. Dit is zo bij het mkb met zware aansluitingen en veel grootzakelijke ondernemingen. U heeft dan:

Een elektriciteitsaansluiting van meer dan 3x80A (ampère).

Een gasaansluiting met een capaciteit van meer dan 40 kubieke meter normaal per uur (40 m3/h).

Wat is een netbeheerder?

Dit is de beheerder van het netwerk waar u gebruik van maakt om de energie geleverd te krijgen van uw energieleverancier. Wie de netbeheerder is, hangt af van de vestigingsplaats. In Nederland zijn er zeven verschillende netbeheerders voor stroom en gas. U kunt bij de netbeheerder terecht voor vragen over de meter, het netwerk en eventueel voor wijzigingen aan de meter.

Hier vindt u de netbeheerbedrijven die in Nederland actief zijn voor elektriciteit en gas. U kunt hier opzoeken wie uw netbeheerder is voor stroom en gas.

Wat is een meetdiensten bedrijf?

Erkende meetbedrijven zijn verantwoordelijk voor de meetdiensten bij zakelijke grootverbruik aansluiting. Zij houden zich bezig met het beheer en onderhoud van gas- en elektriciteitsmeters. Een deel van de taken die vallen onder de meetdiensten zijn:

Het uitlezen van de energiemeter om het zakelijke gas- en stroomverbruik te registreren.

Het doorgeven van het energieverbruik aan de zakelijke energieleverancier en de netbeheerder

  • Verhuur en plaatsing van de energiemeter
  • Het onderhouden van de energiemeter
  • Storingen aan de energiemeter verhelpen

Voor kleinverbruikers van zakelijke energie verzorgt de netbeheerder de meetdiensten. Het is niet mogelijk om de meetdiensten bij een ander meetbedrijf onder te brengen. Één keer per jaar vraagt de leverancier om de meterstanden, zodat de jaarafrekening opgesteld kan worden. Indien uw bedrijf een slimme meter heeft, worden de meterstanden door de netbeheerder vanaf afstand uitgelezen, tenzij u heeft aangegeven hier geen toestemming voor te verlenen.

Kan ik zelf mijn netbeheerder kiezen?

Nee, de netbeheerder is regio gebonden. Uw vestigingsplaats is dus bepalend voor wie uw netbeheerder is. Het kan voorkomen dat u voor stroom een andere netbeheerder heeft dan voor gas. Er zijn namelijk netbeheerders die alleen het netwerk beheren voor gas en niet voor stroom en omgekeerd. Kijk op www.eancodeboek.nl om te zien wie de netbeheerder in uw regio is.

Wat is het verschil tussen groene en grijze stroom?

Groene stroom wordt opgewekt door duurzame energiebronnen, zoals wind, water, zon en biomassa. Groene stroom is minder belastend voor het milieu. Grijze stroom is opgewekt uit fossiele brandstoffen (gas en steenkool) en kernenergie. Als u kiest voor groene stroom, zorgt u ervoor dat er meer stroom op een milieuvriendelijke manier wordt opgewekt. De producent zorgt ervoor dat de groene stroom in het stroomnetwerk terecht komt. De stroom die u thuis ontvangt, is dus een mix van groene en grijze stroom. Het aandeel groene stroom wordt groter naarmate meer mensen kiezen voor groene stroom.

Bij sommige leveranciers wordt er voor groene energie een hoger leveringstarief per kWh gevraagd dan voor grijze stroom, of wordt er een vast bedrag per maand extra gevraagd. Niet alle leveranciers bieden overigens de mogelijkheid om te kiezen tussen groene of grijze stroom.

Wat moet ik regelen als er een verhuizing of uitbreiding gewenst is?

Als u gaat verhuizen dient u onder andere de energieleverancier hiervan op de hoogte te stellen. U kunt ervoor kiezen om het energiecontract naar uw nieuwe vestiging mee te nemen. Dit kan kosteloos. U kunt ook uw contract opzeggen en een nieuwe energieleverancier voor het nieuwe adres aanvragen. Let erop dat u voor uw oude adres mogelijk een boete moet betalen. Vervolgens geeft u de meterstanden door en ontvang u binnen 4 tot 6 weken uw eindnota. Wanneer u een slimme meter heeft, worden de meterstanden automatisch uitgelezen door de energieleverancier.

Is een dubbel stroomtarief interessant voor mij?

Vroeger was het verschil tussen een enkeltarief en een normaal/daltarief groot en leverde het veel op om met een dubbele meter veel tijdens de daluren te verbruiken. Tegenwoordig is het verschil kleiner geworden. Er zijn dan ook mensen die kiezen om een enkeltarief gehanteerd te krijgen, zodat ze ook overdag kunnen wassen etc. Wilt u weten of het normaal/daltarief nog wel nuttig is? Dan kunt u natuurlijk contact opnemen met Waste2power.

Wat is stadsverwarming?

Bij stadsverwarming wordt in plaats van gas restwarmte (van bijvoorbeeld de lokale industrie) gebruikt om u huis te verwarmen. Via een netwerk van leidingen ontvangt u warm water en warmte in uw vestiging. Bij blokverwarming wordt er een blok van warmte voorzien via een collectieve ketel.

Stel mijn energieleverancier gaat failliet. Wat gebeurt er dan?

Een eventueel faillissement van uw energieleverancier heeft geen gevolgen voor de levering van stroom en gas. De overheid heeft hiervoor namelijk een oplossing. De levering van energie gaat gewoon door. Een andere energieleverancier zal door de overheid worden ingeschakeld en de administratie overnemen. De netbeheerder zorgt ervoor dat u stroom en gas blijft ontvangen. Zodoende heeft u voldoende tijd om u bij een nieuwe leverancier aan te melden.

Bedrijfsafval algemeen

Welke afvalsoorten zamelen jullie in?

U kunt bij ons terecht voor alle afvalstromen. Van restafval tot chemisch afval en bouw- en sloop containers. Wanneer u niet zeker bent welke afvalstromen er allemaal kunnen worden gescheiden binnen uw bedrijf, komen wij graag vrijblijvend langs voor een afvalscan. Op basis hiervan kunnen wij een passend advies geven over uw afvalscheiding en inzameling. Afvalscan aanvragen? Vul ons contactformulier in.

Wie plaatst mijn afvalcontainers?

De chauffeur van Waste2power plaatst u container uiterlijk een week na het afsluiten van de serviceovereenkomst.

Wie haalt mijn afval op?

Uw container wordt geleegd door een afvalinzamelaar uit ons netwerk. Wij kijken per postcode welke afvalinzamelaar de minste kilometers hoeft te rijden en welke inzamelaar deze afvalsoort het beste kan verwerken. Op basis hiervan maken we de meest voordeligste en meest duurzame keuze. Het kan dus voorkomen dat verschillende afvalstromen door verschillende partijen worden geleegd. Hier merkt u als klant echter niks van, omdat u maar één factuur voor uw afval ontvangt.

Wat is het voordeel van mijn bedrijfsafval via Waste2power te regelen?

Wanneer u uw afvalzaken door Waste2power laat verzorgen, maakt u gebruik van ons grote netwerk van meer dan 50 inzamelaars door het hele land. Hierdoor kunnen we voor alle afvalsoorten een geschikte inzamelaar vinden en kunnen we makkelijk schakelen in uw voordeel.  Wanneer u veel verschillende afvalsoorten heeft en hiervoor zelf een inzamelaar zoekt, komt u vaak terecht bij verschillende inzamelaars. Via Waste2power heeft u één contactpersoon en één factuur voor al uw afvalstromen.

Hoelang duurt het voordat mijn container wordt geplaatst?

Wanneer u een overeenkomst afsluit met Waste2power wordt uw container binnen één week geplaatst.

U kunt de vaste leveringskosten zien als vaste abonnementskosten die u afdraagt aan de energieleverancier voor de afname voor stroom en gas, dit doet u maandelijks. De hoogte hiervan mag de leverancier zelf bepalen. Er zijn energieleveranciers die relatief een hoog bedrag hiervoor hanteren en relatief lage leveringstarieven voor stroom en/of gas. Dit kan interessant zijn als u een hoog verbruik heeft. Heeft u relatief een laag verbruik, dan kan het interessanter voor u zijn om te kiezen voor een leverancier met lage vaste leveringskosten. Let daarom bij het vergelijken altijd goed op zowel de vaste leveringskosten als op het leveringstarief voor stroom en gas.

Vaste leveringskosten worden o.a. vastrecht genoemd.

Waar wordt mijn container geplaatst?

De container wordt geplaatst op een plek naar keuze en waar er plek is binnen uw bedrijf.

Moet ik aanwezig zijn als mijn container wordt geplaatst?

 

Nee, wanneer uw bedrijf toegankelijk is, hoeft u niet zelf aanwezig te zijn bij het plaatsen van de container.

Wanneer wordt mijn container geleegd?

Hoe vaak uw container wordt geleegd spreekt u af met Waste2power. Dit is mogelijk van 3x per week tot 1 keer maand. Nadat uw container geplaatst is ontvangt u van ons een afvalkalender met de ledigingsdagen. Wanneer wij een keer niet kunnen legen in verband met een feestdag, krijgt u daar bericht over.

 

 

Mijn container is vol, wat moet ik doen?

Wanneer uw container al vol is en het wachten op de lediging volgens de afvalkalender te lang duurt, kunt u bij onze klantenservice een extra lediging aanvragen. De kosten voor deze lediging verschillen per afvalsoort.

Ik heb meer afval dan normaal, kan ik een extra container krijgen?

Jazeker, neem dan even contact op met onze klantenservice. Wij regelen dan zo snel mogelijk een nieuwe container voor u.

Wat gebeurt er met het opgehaalde afval?

Al het afval wordt waar mogelijk gerecycled tot nieuwe grondstof. Wanneer afval niet meer kan worden gerecycled wordt het verbrand in een hoog rendement energiecentrale. Hier wordt het afval omgezet in duurzame energie. Wanneer u een overeenkomst heeft via Waste2power wordt de opbrengst van deze energieterugwinning teruggerekend op uw energiefactuur, voor maximaal voordeel.

Ik ben niet tevreden over mijn afvalinzameling, waar kan ik terecht?

Is er iets mis gegaan met uw afvalinzameling? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice, om uw klacht door te geven. Wij lossen het probleem dan zo snel mogelijk voor u op.

Energietarieven

Van wie krijg ik de energie nota?

U krijgt de energienota rechtstreeks van de energieleverancier. Waste2power controleert deze jaarlijks voor en met u.

Uit welke kosten bestaat de energienota?

De energienota bestaat uit meerdere onderdelen. Hieronder hebben wij de onderdelen apart van elkaar voor u genoteerd.

– Variabele leveringskosten

– Overheidsheffingen

– Vaste leveringskosten

– Vermindering energiebelasting

– Netbeheerkosten

– Btw

Ik heb een hoge energierekening. Hoe kan dit?

De reden waarom uw energienota hoger is dan voorheen kan komen vanwege de onderstaande oorzaken:

De aanschaf van nieuwe apparaten of uitbreiding van koel of verwarmingselementen.

Meterstanden welke niet goed zijn opgenomen of verwerkt. U kunt controleren of deze goed zijn overgenomen op de jaarnota.

Gaat de afrekening over meer dan één jaar? Vooral dubbele wintermaanden zorgen voor een hogere gasnota.

Bent u afgelopen jaar verhuisd en is hierdoor uw termijnbedrag veranderd?

Is de hoogte van uw mijn termijnbedrag verlaagd?

Voor groot verbruikaansluiting, welke per maand worden afgerekend, worden in de eerste maanden de staffels tav de overheidsheffing doorlopen. Daarom kan de factuur vanaf januari veel hoger zijn dan de afgelopen maanden. Tevens kan de verandering van overheidsheffingen nadelig veranderd zijn.

Wat zijn vaste leveringskosten?

U kunt de vaste leveringskosten zien als vaste abonnementskosten die u afdraagt aan de energieleverancier voor de afname voor stroom en gas. Dit doet u maandelijks. De hoogte hiervan mag de leverancier zelf bepalen. Er zijn energieleveranciers die relatief een hoog bedrag hiervoor hanteren en relatief lage leveringstarieven voor stroom en/of gas. Dit kan interessant zijn als u een hoog verbruik heeft. Heeft u relatief een laag verbruik, dan kan het interessanter voor jou zijn om te kiezen voor een leverancier met lage vaste leveringskosten. Let daarom bij het vergelijken altijd goed op zowel de vaste leveringskosten als op het leveringstarief voor stroom en gas.

Vaste leveringskosten worden o.a. vastrecht genoemd.

Welk percentage van de energierekening bestaat uit leveringskosten?

Dit is afhankelijk hoeveel u verbruikt. Beneden de 10000 kWh kunt u uitgaan van bijna de helft.

Bij een grotere verbruik van meer dan 10000 en minder dan 40.000 is dit nog 1/3 deel.

Bij meer dan 40000 kWh verbruik is deze percentage afhankelijk van de meer verbruik tov de 40000 kWh.

Wat zijn overheidsheffingen?

Onder overheidsheffingen vallen energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het zijn heffingen die de energieleverancier u in rekening brengt en worden afgedragen aan de Belastingdienst.

– Variabele leveringskosten

– Overheidsheffingen

– Vaste leveringskosten

– Vermindering energiebelasting

– Netbeheerkosten

– Btw

Wat is regiotoeslag gas?

Hoeveel u voor gas betaalt wordt medebepaald door uw vestigingsplaats en energieleverancier. U betaalt meer voor het transport voor gas naarmate u verder van het belangrijkste gaswinningsgebied gevestigd bent. Het gaswinningsgebied bevindt zich in Slochteren (Groningen). Hoe verder u van Slochteren gevestigd bent hoe hoger de regiotoeslag gas wordt. Het gas wordt namelijk vervoerd via het netwerk, dit doet de netbeheerder. De gashandelaar Gasterra heeft Nederland in tien verschillende regio’s verdeeld en per regio berekend hoeveel het vervoer voor gas kost. Maar de energieleveranciers mogen zelf bepalen of ze de toeslag aan u berekenen en verhogen of verlagen. Let echter altijd goed op. Er zijn leveranciers die de regiotoeslag gas niet berekenen of er een laag bedrag voor berekenen, maar wel een hoog leveringstarief per m³ gas hebben waardoor de prijs hoger kan liggen dan bij een energieleverancier welke een hoger regiotoeslag gas hanteert maar lagere leveringstarief per m³ gas. Het is daarom altijd verstandig om bij het vergelijken goed te kijken naar de totaalprijs per m³.

 

Of de tarieven van regiotoeslag en leveringstarieven van energieleveranciers redelijk zijn wordt gecontroleerd door de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM). Bekijk hieronder de indeling van de regio’s voor gas.

 

Gasregio's nederland

Het gaswinningsgebied bevindt zich in Slochteren (Groningen). Hoe verder u van Slochteren gevestigd bent hoe hoger de regiotoeslag gas wordt. Het gas wordt namelijk vervoerd via het netwerk, dit doet de netbeheerder. De gashandelaar Gasterra heeft Nederland in tien verschillende regio’s verdeeld zoals op onderstaande kaart kan worden afgelezen.

Wat is energiebelasting?

Over elke gebruikt kilowattuur(kWh) stroom en kubieke meter (m3) gas betaalt u energiebelasting. De overheid heeft deze heffing in 1996 ingevoerd, om te stimuleren dat er bewuster en zuiniger met energie wordt omgegaan. U betaalt energiebelasting aan uw energieleverancier en die draagt het voor u af aan de Belastingdienst. De energiebelasting bedraagt in 2019 voor stroom € 0,1193 per kWh, inclusief btw bij een verbruik tot 10.000 kWh. Voor gas is het tarief € 0,3547 per m3 inclusief btw bij een verbruik tot 170.000 m3. Energiebelasting wordt tegenwoordig samen met Opslag Duurzame Energie overheidsheffingen genoemd.

 

Wat is ODE (Opslag Duurzame Energie)?

Per 1 januari 2013 is er een nieuwe energieheffing ingevoerd, namelijk Opslag Duurzame Energie (ODE). De overheid heeft deze heffing ingevoerd om de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE+) te financieren. Bij deze heffing betaalt u per gebruikte m3 en kWh aan uw energieleverancier, ongeacht of u groene of grijze stroom afneemt. De leverancier draagt dit voor u af aan de Belastingdienst. De hoogte van ODE in 2019 is € 0,0189 per kWh stroom exclusief btw en € 0,0524 per m3 gas exclusief btw. Dit bedrag wordt door de overheid elk jaar verhoogd. Tegenwoordig wordt Opslag Duurzame Energie samen met energiebelasting overheidsheffingen genoemd. 

Wat is vermindering energiebelasting?

 

De overheid wil graag dat we bewust en zuinig met energie omgaan. Iedereen heeft echter een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te leven. Daarom heeft de overheid vermindering energiebelasting bedacht. Dit is een korting die wordt verrekend met de energiekosten. In 2019 bedraagt de vermindering energiebelasting € 311,62 inclusief btw. Voorheen werd vermindering energiebelasting heffingskorting genoemd.

Wat is een termijnbedrag?

Elke maand betaalt u een bedrag aan uw energieleverancier. Officieel wordt dit bedrag het termijnbedrag genoemd. Dit is een maandelijks voorschot op de uiteindelijke jaarafrekening. Voorheen werd dit ook wel voorschotnota genoemd.

Na een jaar bekijkt de energieleverancier wat uw daadwerkelijke verbruikskosten zijn. Deze gegevens vindt u terug op uw jaarnota. De betaalde termijnbedragen worden vervolgens verrekend met de daadwerkelijke kosten. Als u te veel heeft betaald, dan krijg u geld terug. Als u te veel heeft verbruikt, dan moet u bijbetalen.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag bijstellen?

U kunt zelf uw termijnbedrag aanpassen als u verwacht meer of minder te verbruiken. Hiervoor kunt u contact opnemen met de energieleverancier. Kijk hier voor de contactgegevens van de leveranciers. Let wel op, als u minder aan termijnbedragen heeft betaald dan dat u in een jaar heeft verbruikt dan moet u bijbetalen op de jaarnota. Indien u meer aan termijnbedragen heeft betaald dan dat u heeft verbruikt krijg u het verschil terug van de energieleverancier.

De energieleverancier kan ook het termijnbedrag ook tussentijds aanpassen, bijvoorbeeld bij verhogingen van het btw en overheidsheffingen of bij een variabel contract als de energieprijzen meer stijgen dan verwacht. Om een variabel contract te voorkomen helpt Waste2power u met de continuering van huidige overeenkomsten.

Bij sommige leveranciers wordt er voor groene energie een hoger leveringstarief per kWh gevraagd dan voor grijze stroom, of wordt er een vast bedrag per maand extra gevraagd. Niet alle leveranciers bieden overigens de mogelijkheid om te kiezen tussen groene of grijze stroom.

Waarover betaal ik btw?

De belasting toegevoegde waarde wordt berekend over de gehele energienota, dus over de leveringskosten, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en over de netbeheerkosten. Btw bedraagt voor energie 21% van alle kosten.

Ik heb een dubbele meter, wanneer gaat het lagere tarief in?

Bij een dubbele meter kunt u een normaaltarief en daltarief gehanteerd krijgen.

In Nederland geldt het daltarief op werkdagen tussen 23.00 uur ‘s avonds en 7.00 uur ‘s ochtends, alle uren in het weekend en op Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag.

Bij een grootverbruik aansluiting met veel gebruik volume (>1 miljoen kWh) kan een piek en dal optimalisatie worden doorgevoerd, hierover informeert Waste2power u graag.

Ik heb de eindnota ontvangen en moet een bedrag moet bijbetalen. Hoe kan dat?

De oude energieleverancier kijkt bij de eindnota naar het daadwerkelijke verbruik van stroom en/of gas en de termijnbedragen die u heeft betaald sinds de laatste jaarnota. Heeft u te veel betaald, dan krijg u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen. Het bijbetalen staat los van het feit dat u gaat overstappen.

 

Het bedrag op de eindnota is nooit meer dan wat u heeft verbruikt. In de zomermaanden betaal u overigens in verhouding tot de koude wintermaanden minder. Indien u een jaarnota na de zomer heeft ontvangen en overstapt in de wintermaanden, is de kans dat u moet bijbetalen op de eindrekening groter dan in de zomermaanden

 

Bij een groot verbruik aansluiting is bovenstaande niet van toepassing

Wat is het verschil tussen vaste en variabele leveringstarief?

Bij een vast contract staat het leveringstarief (per m³ en kWh) en de vaste leveringskosten (voorheen vastrecht genoemd) gedurende de contractperiode vast en dit kan tussentijds niet gewijzigd worden. Bij een variabel contract zal het leveringstarief (per m³ en kWh) veranderen. Dit houdt in dat de prijzen gedurende het contract kan dalen bij prijsverlagingen en kan stijgen bij prijsverhogingen. De leverancier mag de leveringstarieven aanpassen naar eigen inzicht. Als u kiest voor een variabel contract, houd er dan rekening mee dat uw kosten wijzigen als de leveringstarieven worden aangepast.

De netbeheerkosten, de hoogte van btw en de overheidsheffingen kunnen zowel bij een vast contract als bij een variabel contract wél binnen de contractperiode gewijzigd worden. Deze prijzen worden namelijk bepaald door de netbeheerder en de overheid.

Mijn meterstanden wijken af van de nota, hoe kan dit?

Uw energieleverancier stuurt u een meterstandenformulier toe zodat u de meterstanden kunt doorgeven. Tegenwoordig biedt vrijwel elke energieleverancier u de mogelijkheid dit online door te geven via een daarvoor bestemde website. Indien de energieleverancier niet tijdig de meterstanden van u heeft ontvangen, schatten zij dit zelf in met als mogelijk gevolg dat uw meterstand afwijkt.

 

Bij een grootverbruik aansluiting worden de gebruikers gegevens geregistreerd door een meetbedrijf. Mocht hier iets volgens u niet goed zijn kunt u contact opnemen met uw meetbedrijf of contact leggen met Waste2power, wij helpen u graag.

Ik ben het oneens met mijn nota, wat kan ik doen?

Als u een klacht heeft over u meterstanden of nota dan dien u eerst schriftelijk uw klacht voor te leggen aan u huidige energieleverancier. Mocht u er vervolgens niet uitkomen met u energieleverancier dan kunt u contact opnemen met Waste2power om u bij te staan. Mocht dit niet afdoende zijn is er nog de mogelijkheid om naar de Geschillencommissie Energie en Water te gaan. Ook in de overeenkomst die u met uw energieleverancier bent aangegaan kunt u achterhalen of deze is aangesloten bij deze geschillencommissie. Het kan ook voorkomen dat u energieleverancier een regeling aanbiedt waarmee u akkoord kunt gaan.

Kosten bedrijfsafval

Waaruit bestaan de kosten bij bedrijfsafval?

De prijs van bedrijfsafval is afhankelijk van verschillende factoren. Elke afvalsoort heeft namelijk een andere prijs. Dit heeft te maken met de kosten voor het verwerken van het afval. Ook de hoeveelheid van het afval en dus de grootte van de container speelt mee in de kosten. Het plaatsen van rolcontainers is altijd gratis. Daarna betaalt u per maand of kwartaal voor de uitgevoerde ledigingen.

Van wie krijg ik mijn factuur?

Ondanks dat er verschillende partijen worden ingezet voor het legen van de containers, krijgt u één factuur via Waste2power.

Mijn factuur klopt niet, wat moet ik doen?

Klopt er iets niet op uw factuur? Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice. Wij zullen dan samen naar uw factuur kijken en eventuele fouten direct oplossen.

Ik wil graag met iemand spreken over mijn betalingen, bij wie kan ik terecht?

Neem contact op met onze klantenservice. Zij staan u graag te woord en beantwoorden al uw vragen.

Facebook
LinkedIn